!Feliz dia mamá!


Här är klockan elva på kvällen och jag har precis kommit hem från ungdomsgruppen i las Brisas. Det har varit en fantasktisk kväll! Jag har haft väldigt kul och är helt glad. Njuter såå av att umgås med jämnåriga och få skratta tillsammans med dem och få lära känna dem mer. Ikväll kom det tre nya som var där för första gången. Det var härligt och alla var duktiga på att ta hand om dem. (Gillas)
Förra lördagen var vi ute och åt med ungdomsgruppen för att fira förtsa maj. Här kommer lite bilder från restaurant Rocky's.



Gänget, förutom Paula som inte syns bakom Lettie :P



Alessandra och Tamar


Jag och Paula

I veckan åkte vårt Sverige-besök Peter och Christer tillbaka till Europa och Sverige. De har varit här i ca. två veckor för att lära känna Peru lite och sätta sig in i arbetet som görs här. Det har varit väldigt roligt att ha dem här och för mig har det kännts roligt att få visa upp vad man har och uppskattar här. En av dagarna åkte jag och Peter ut till förskolan där jag fick visa vad en volontär kan ha för uppgift. Kanske var det roligare för mig än för honom. Haha. Jag tyckte i alla fall att det var fantastiskt kul att få visa upp "Mi pequeña cunita de amor" ,som förskolan heter, och få presentera Peter för min stora förebild och förskolans lärare Isabel. Det var också häftigt att inse efteråt att jag faktiskt kunde ställa Peters frågor på spanska och sedan förklara för honom vad Isabel svarade och berättade. Jag kunde tolka lite på spanska, amazing!

De sista dagarna tillbringade vi en bit utanför Chiclayo i kustbyn Huanchaco där vi hade teambuildings-dagar tillsammans. Jag tyckte det var väldigt bra dagar även om jag frös en hel del och trots att jag var ganska trött efteråt. ( läs "helt slut", haha)


Tina, Christer och Peter.


Underbart vackra och mäktiga Stilla havet.

Den stora happening just nu är att det imorgon, söndag, är Mors dag här i Peru. Här firas Mors dag rejält och är en av de största dagarna på året. Jag ska bland annat vara i kyrkan 7.30 imorgon för att tillsammans med ungdomarna fixa och förbereda morsdag-lunch som vi ska bjuda på efter gudstjänsten. Ikväll har de delat ut rosor till alla mammor i Cerropon och igårkväll var Maggan och Erik på barnens skola där de hade ett speciellt firande.
Igår på förskolan var alla mammor inbjudna och alla barnen hade förberett en dikt eller något fint till sin mamma som de visade upp. Några av tjejerna visade upp en dans som de hade övat in. Det lottades även ut två korgar med matvaror som alla hjälpts åt att samla ihop till. Det är alltså fullt pådrag både i kyrkor och på skolor i hela Peru den här helgen.


De fina matkorgarna på förskolan i San Antonio!


Alla barnen med sin mamma och Isabel med sin dotter Laidy(gul klänning) längst ut till höger.

Feliz dia mamá!

Kommentarer
Postat av: Betty

Ååh, fina San Antonio-barn! Och lilla Leidy, hon är ju underbar :-)

2010-05-09 @ 23:49:34
URL: http://bettysven.blogg.se/
Postat av: Anonym

Wow vad du är duktig på spanska! Måste kännas helkul att kunna göra sig förstådd! Och vilka fina bilder på fejjan, (ja, jag har gått in där enbart för att se dom;) Man blir glad i hjärtat av att se allt! Sköt om dig! Puss!

2010-05-11 @ 09:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0