Veckan i bilder

Den här veckan har det hänt väldigt mycket känns det som, samtidigt som det varit en skön och avslappnad vecka ändå. Jag har varit väldigt förkyld men nu känns det som att det har gått över väldigt snabbt. Har kännt mig mycket piggare idag, och det är skönt.



Förra söndagen började med att jag, Maggan och barnen åkte på utflykt med Las-Brisas
församlingen. Maggan förvarnade med att jag inte skulle förvänta mig så mycket. Ibland
blir det bra och ibland blir det inget alls när sånt här planeras. Peruanerna är tydligen inte
alls planerande av sig om man jämför med oss svenskar. (Som är slavar under almanackan.)

Men iallafall, det blev att vi till slut var ca 25 personer som tryckte in oss i en combi
och åkte ut till en flod utanför Chiclayo...



...där de flesta badade!!



Och en stolt Jeremia kör Moto =)



tisdagen gjorde vi påsktuppar och kycklingar i svenskskolan, mysigt värre.
På kvällen var det fotbollsdags. Chiclayolaget mötte ett lag från Argentina. Jag, Erik, Maggan,
Stefen och Kate gick hemifrån vid sju och matchen började åtta eller halv nio på kvällen. Det
var verkligen en upplevelse. Jag var ju på fotboll i Arequipa men då gick allt som det skulle.
Den här kvällen köade vi i en timme men kom inte framåt och blev inte insläppta. Kön var
lång och många trängde sig för att komma lite närmare porten. Ju längre
tiden gick ju mer upprörda blev personerna i kön (och Maggan). Där var poliser och polis-
hästar som försökte hålla ording. En man som försökte tränga sig i kön tog bara upp sin plånbok
när vakten kom och skulle säga till honom. Det är så det fungerar här i Peru. Det går
alltid att muta sig ur en situation.
Skillnaden mot Sverige är också att folk verkligen brusar upp rejält.
Vi hade ju våra biljetter. Men det är tydligen så att det säljs för många biljetter (eller falska kopier), så därför
sa det bara stopp och de kunde inte släppa in fler. Efter ett tag kom en polis som tipsade om ett annat ställe
i muren. Dit SPRANG vi och kom till slut in och fick världens sämsta platser på en kortsida.
Dessutom förlorade hemmalaget. Ingen lyckad match men en riktigt spännande upplevelse =)
Stämmningen på stadion är helt enorm!

=)



Natten till onsdag regnade det så när jag kom till förskolan i San Antonio på morgon
var där bara tre barn. Hela San Antonio var en lerpöl och därför fick inte barnen gå ut.Det är en väldigt underlig tanke att lite regn gör att barnen inte kan gå till förskolan. Men flera hus i den byn har
bara jordgolv och säkert är tvättmöjligheterna begränsade och därför får
barnen helt enkelt stanna innne tills det torkat upp lite.

På onsdageftermiddag åkte vi ut till Lambayeke, som ligger ca 30 minuter
med bil utanför Chiclayo, för en minisemester.

Vi badade...       Jeremia köpte godis....Och kämpar med att öppna det....Och vi grillade marshmallows. Helmysigt!  



torsdagen blev jag sliten på riktigt och vilade mest. Fredagen fortsatte med samma
lyckade koncept...och lördagen också.

Idag, söndag, har vi firat Påsk för fullt!
Imorse gick jag och Erik upp klockan 06.00 (helt galet tidigt)
för att gå ut och sjunga påsksånger på gatorna i Las-Brisas med
ett gäng andra morgonpigga människor. Efteråt var det frukost i
kyrkan.


Vår fina påskmiddag...


Med målade ägg...



I eftermiddag har det varit en gemensam Gudstjänst i san Antonio. Det har varit
riktigt härligt med mycket sång och dans.



Ett gäng från Las-Lomas spelade upp ett superfint drama:



Och några från San Antonio dansade:








Jag säger bara det: GLAD PÅSK!! =)


Kommentarer
Postat av: Marta

Oj vilka härliga bilder! och vad kul att få följa din vecka! Krya på dej ordentligt nu;) kramkram

2010-04-06 @ 20:18:27
Postat av: Betty

Så roligt att se bilder! :-)

Tror du att du skulle kunna hälsa till ungdomarna i Peru från mig..? Till Emanuel, Joel, Walter, David (om han är där?), Denis och Miriam.

Tror att de kommer ihåg mig. Vi pratade en del när jag var där förra januari.

2010-04-06 @ 23:50:12
URL: http://bettysven.blogg.se/
Postat av: Maria

Fint att läsa om hur du har det och vad som händer. Det där med fotbollsmatchen påminner om när vi skulle ta bussen från Nakamte, det var också mycket känslor och kaos, och muta går fint...

Härligt med ordentligt påskfirande. Här hemma är det fullt med vårblommor, allt bara väntar på att du ska komma hem...

2010-04-09 @ 17:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0